Pierwsze indywidualne zajęcia z dzieckiem, zwłaszcza dla początkującego psychologa szkolnego mogą powodować niepewność. W jaki sposób się do nich przygotować i jak je poprowadzić?

Na czym się skupić w trakcie pierwszych zajęć z uczniem?

Pierwsze zajęcia dziecka z psychologiem szkolnym powinny być nakierowane przede wszystkim na poznanie dziecka i zbudowanie z nim relacji. Sporym ułatwieniem będzie skorzystanie w tej sytuacji z gotowych materiałów. Jeśli nie dysponujemy gotowymi narzędziami, to możemy sami zaprojektować je wcześniej, przygotowując się na zajęcia.

Jak wykorzystać narzędzia?

Jeśli korzystamy z zaprojektowanych przez nas pytań, warto uwzględnić w nich takie, które są nakierowane na poznanie dziecka – co lubi, jakie są jego zainteresowania, jak spędza wolny czas, z kim ze szkoły lub spoza niej się przyjaźni. Gotowe karty do gry mogą mieć tę przewagę, że występuję przy ich losowaniu element zaskoczenia, co może dodatkowo uatrakcyjnić zajęcia. Warto, by również psycholog korzystał z kart, pozwoli to na zaspokojenie ciekawości dziecka odnośnie naszej osoby.

Co jeszcze warto zrobić w trakcie pierwszych zajęć z uczniem?

Pierwsze zajęcia z dzieckiem to dobry moment, by uzgodnić z nim zasady przyszłej współpracy. Tworzenie tych zasad można uatrakcyjnić poprzez np. ich wyklejanie lub rysowanie, tak, aby było to atrakcyjne dla dziecka. Przy tworzeniu zasad warto uwzględnić kwestię punktualności oraz tego, aby nie przerywać swoich wypowiedzi. Warto być otwartym na propozycję zasad zgłaszane przez dziecko.

Jeśli pracujemy z dzieckiem ze spektrum autyzmu, to warto ustalić plan zajęć w punktach, w których będą zawarte takie elementy jak: powitanie, praca z kartami pracy/grą, a następnie podsumowanie zajęć i pożegnanie. Plan ten również można przygotować w formie graficznej, np. stosując symbole. Można również użyć piktogramów.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

W trakcie pierwszych zajęć i tworzeniu planu kolejnych warto zapytać dziecko, czego ono chciałoby na zajęciach. Można wspólnie wprowadzić zasadę, że ostatnie 5 minut zajęć poświęcamy na taką aktywność, która jest dla dziecka interesująca i przez nie wybrana, np. układanie Jengi.

Warto przygotować więcej materiałów na zajęcia, ponieważ może się zdarzyć, że te zaproponowane przez nas jako pierwsze nie zainteresują dziecka. Rozpoczynając pracę nie znamy tempa pracy dziecka, więc bazując tylko na jednym narzędziu może się zdarzyć, że skończymy np. grę przed przewidzianym czasem.

Warto założyć, że na zajęciach skupiamy się na dziecku, a nie tylko na jego problemie.