Co najbardziej przeszkadza nauczycielom w pracy? Czy odczuwają satysfakcję z wykonywanej pracy? Jak często nauczyciele mają możliwość współpracy z psychologiem szkolnym?

Fundacja Orange w 2021 r. stworzyła na podstawie przeprowadzonych badań raport Między pasją a zawodem. Raport o statusie nauczycielek i nauczycieli w Polsce 2021, w którym można znaleźć odpowiedzi na powyższe pytania.

Najczęstsze czynniki, które były wymieniane przez nauczycieli jako te, które przeszkadzają im w pracy to: biurokracja (70%), zdalna forma nauki (60%), zbyt liczne klasy (58%), niski prestiż zawodu (52%) oraz brak wsparcia w rozwiązywaniu trudności wychowawczych (30%).

Jednocześnie, 45% uczniów uważa, że w klasie jest co najmniej jeden uczeń, z którym nauczyciele nie mogą sobie poradzić.

Czy gdyby mogli wybrać jeszcze raz, nauczyciele zdecydowaliby się na wybór tego samego zawodu?

25% czynnych zawodowo nauczycieli deklaruje, że dziś zdecydowaliby się na wybór innego zawodu.

Co natomiast nauczyciele wskazują jako czynniki, które wpływają na satysfakcje z pracy?

Osoby pracujące jako nauczyciele doceniają możliwość pracy z drugim człowiekiem i różnorodność z tym związaną, co chroni przed monotonią zawodową. Jednocześnie, nauczyciele wymieniają poczucie zawodowej misji i to, że ich praca wpływa realnie na wartości i postawy ich uczniów jako czynniki pozytywnie wpływające na postrzeganie pracy przez nauczycieli.

Przejdźmy do czynników wskazanych jako utrudniające codzienną prace. 58% nauczycieli wskazuje, że przeludnione klasy są takim czynnikiem.  1/3 badanych nauczycieli wskazuje, że dużym wyzwaniem w ich pracy jest brak pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych. Kolejnym czynnikiem jest zbyt obszerna podstawa programowa, co powoduje zwiększenie ilości zadawanych prac domowych.

Jak natomiast wygląda kwestia współpracy nauczycieli i psychologów szkolnych?  W 2021 roku 51% ankietowanych nauczycieli deklarowało, że nie mają dostępu do szkolnych psychologów. 38% nauczycieli deklaruje, że chciałoby podnieść swoje kompetencje w zakresie psychologii. Nauczyciele dostrzegają problemy uczniów, ale często nie wiedzą, jakie kroki mogą podjąć, by im pomóc. 69% nauczycieli wskazuje, że w ich szkole można skorzystać ze wsparcia pedagoga, 49% psychologa, 35% poradni psychologiczno – pedagogicznej, 6% z pomocy innych specjalistów.  

Gdyby przeprowadzić badanie obecnie, zapewne wyniki mogłyby się nieco różnić z uwagi na zwiększenie godzin pracy specjalistów w szkołach.