Pudełko terapeutyczne – karty inne niż wszystkie, wydawnictwo Mijamysie.com
Wariant gry Co ty wiesz Panie Jeż?
W ostatnim czasie miałam okazję skorzystać w pracy psychologa szkolnego z nowości wydawniczej, jaką jest Pudełko terapeutyczne wydawnictwa Mijamysię.
Opis wydawcy wskazuje, że jest to gra dla dzieci od 6 lat, składa się ze 120 kart, a rozegranie trwa około 30 minut.
Początkowo do gry podchodziłam sceptycznie, ponieważ Pudełko terapeutyczne wydawało mi się kolejną grą karcianą nakierowaną na emocję uczestnika, a tego typu produktów na rynku jest sporo. Wydawało mi się, że trudno będzie po raz kolejny podejść do tematu w sposób innowacyjny. Po praktycznej pracy z kartami nie tylko zmieniłam zdanie, ale wzbudziły mój zachwyt.
Kiedy można wykorzystać Pudełko terapeutyczne?
Pudełko terapeutyczne nadaje się do pracy psychologa szkolnego zarówno do pracy indywidualnej z uczniem, jak i do zajęć grupowych.
Gry z pytaniami zazwyczaj nastawione są na pytania dotyczące emocji jednostki, edukacje emocjonalną, natomiast Pudełko terapeutyczne odróżnia się na ich tle tym, że zawiera interesujące pytania, ale innego typu niż wcześniej wymienione gry. Są to pytania skłaniające do refleksji i namysłu, typu – czy uważasz, że wszystkich można lubić? Ta formuła gry zdecydowanie sprawdza się w pracy zarówno z dziećmi, jak i młodzieżą.
Jak gra sprawdza się w praktyce?
Testowałam w praktyce Pudełko w pracy z grupą uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej z wariantem Co ty wiesz Panie Jeż?. Z mojej praktyki wynika, że jest to grupa uczniów, którą trudno zainteresować narzędziami i otworzyć na współpracę, jednak Pudełko terapeutyczne sprawdziło się doskonale. Moja grupa trzecioklasistów to grupa, w której trudno utrzymać skupienie, ale pytania zawarte w grze były dla nich na tyle interesujące, że grupa zaangażowała się w zajęcia. Jednocześnie, angażując grupę, gra nie sprawia, że zajęcia przebiegają w sposób sztampowy, a dialog między uczniami i psychologiem jest bardziej naturalny.
Gra zainteresowała całą grupę, pytania wzbudziły wiele emocji i długą dyskusje. Jednocześnie, pomimo że wybrałam wariant gry, w której uczestnicy zbierają punkty (co również odróżnia tę grę od większości gier terapeutycznych), to uczniowie szybko bardziej zainteresowani byli dyskusją, którą wzbudziły pytania na kartach, niż rywalizacją na punkty. Niemniej, możliwość zdobywania punktów przez uczniów jest dodatkowym plusem gry, ponieważ ta opcja w początkowej fazie zachęca uczestników do aktywności.
Grę wykorzystałam również w pracy indywidualnej z uczniami, gdzie również sprawdziła się doskonale. Pracując z kartami w pracy indywidualnej przed zajęciami można wybrać pytania, które będą dla nas użyteczne w pracy z konkretnym uczniem lub powiązane z problemem, z powodu którego dziecko jest zakwalifikowane do pracy z psychologiem szkolnym.
Dla kogo jest Pudełko terapeutyczne?
Pudełko terapeutyczne jest zaprojektowane w taki sposób, że można pracować z pytaniami w nim zawartymi zarówno z dziećmi, jak i nastolatkami. Pytania zawarte na kartach nie będą dla młodzieży zbyt infantylne.
Instrukcja gry nie jest zbyt obszerna, dlatego można ją szybko wyjaśnić grupie.
Pudełko terapeutyczne sprawdzi się również w pracy w środowisku szkolnym z grupą osób ze spektrum autyzmu, bo dużo pytań zawartych w grze doskonale sprawi się w rozwijaniu teorii umysłu.
Czy warto skorzystać z Pudełka terapeutycznego?
Jest to zdecydowanie użyteczne narzędzie dla psychologa szkolnego, stwierdzam tak pomimo, że przetestowałam dotychczas jeden z wariantów gry. Jest to gra, do której można wielokrotnie wracać, nawet z tą samą grupę i jednostką, ponieważ przy jednorazowej grze nie trzeba skorzystać z całej talii kart. Ponadto można wracać do pewnych obszarów gry, łącząc ją z innymi narzędziami.
Do gry można wracać w różnych momentach zajęć z uczniem, jest to dobra gra na początek współpracy, zarówno indywidualnej, jak i grupowej. Dobrze sprawi się również jako materiał do pracy z integracją klasy.
Pudełko terapeutyczne ma jeszcze jedną zaletę, którą doceni każdy psycholog szkolny – jest małe, a z racji tego, że psycholog szkolny czasem pracuje w różnych, nie zawsze sprzyjających warunkach, jest dzięki temu wygodne w pracy.
W kolejnej części recenzji odniosę się do drugiego wariantu gry – Kart metaforycznych.
Najnowsze komentarze