Rozpoczęcie pracy jako psycholog szkolny zawsze wiąże się z poszukiwaniem materiałów niezbędnych do pracy. W tym wpisie postaram się przybliżyć kilka książek, które będą przydatne w pracy każdego psychologa szkolnego. Jednocześnie pozwolą one nieco na podejrzenie mojego warsztatu pracy.

Wpis podzieliłam na dwie części, w pierwszej części wskażę, jakie książki moim zdaniem stanowią vademecum wiedzy wykorzystywanej w codziennej pracy oraz druga część, z książkami przydatnymi w trakcie zajęć praktycznych z uczniami.

Vademecum wiedzy psychologa szkolnego

Poniżej wskazuję książki, z których sama często korzystam w pracy, razem tworzą zestaw kompleksowej wiedzy na temat rozwoju, norm rozwojowych i zaburzeń dla dzieci.

Psychologia rozwoju człowieka, H. Bee, D. Boyd, Wydawnictwo Zysk i S-ka, rok wydania 2009

Z uwagi na to, że wiedza podlega nieustannej weryfikacji, starajmy się korzystać z najnowszych wydań książek. Jednakże, ta pozycja jest wyjątkiem, nadal z niej korzystam, aktualizując wiedzę na podstawie innych publikacji. Uważam, że książka zawiera absolutne podstawy jeśli chodzi o psychologię rozwoju człowieka.

Psychologia dziecka, Schaffer Rudolf H, wydawnictwo PWN, wydanie 2014

Doskonała pozycja dla praktyków, wskazujący wszystkie aspekty rozwoju dziecka, jednocześnie wykorzystujący i aktualizujący wiedzę.

Rozwój psychiczny dziecka. Od 0 do 10 lat, Sidney M. Baker, Luise Bates Ames i inni, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, wydanie 2018

Książka w dokładny i kompleksowy sposób wskazuje wiele aspektów rozwoju dziecka na jego poszczególnych etapach, prawdziwe kompendium wiedzy.

Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Philip C. Kendall, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, rok wydania 2021

Ta pozycja obejmuje również okres dorastania, jej treść stanowi kwalifikacja zaburzeń, natomiast pierwsze rozdziały to wprowadzenie w psychopatologię rozwojową.

książki dla psychologa szkolnego

Książki dla psychologa szkolnego – przydatne do zajęć praktycznych

Poniżej wskazuję książki, które są kopalnią wiedzy i pomysłów na temat planowania zajęć z uczniami.

Zabawa w psychoterapii, Heidi Kaduson, Charles Schaefer, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,  rok wydania 2011

Treść książki podzielona jest na rozdziały, w każdym rozdziale omawiany jest konkretny rodzaj technik, które można wykorzystać przy pracy poprzez zabawę.

Niestety, nakład książki jest wyczerpany, ale można czasem trafić na jej egzemplarze w antykwariatach lub na portalach oferujących książki z drugiej ręki.

Terapia zabawą, Garry L. Landreth, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, rok wydania 2016

W znakomity sposób kładzie nacisk na budowanie relacji terapeutycznej z dzieckiem poprzez zabawę. Niewielką cześć książki stanowi wstęp teoretyczny i baza historyczna. Ogromną zaletę jest rozdział opisujący typowe problemy w zabawie z dzieckiem (np. milczenie dziecka) i co można wtedy zrobić.

Bajkoterapia, czyli bajki – pomagajki dla małych i dużych, Artur Barciś i inni, wydawnictwo Nasza Księgarnia, rok wydania 2015

Ta pozycja jest z kolei praktyczną pomocą, skierowana do młodszych dzieci, to zbiór bajek, który pozwala poradzić sobie dzieciom z trudnymi tematami, takimi jak np. śmierć.

książki dla psychologa szkolnego

Opowieści dla dzieci, które chcą uwierzyć w siebie. 35 historii o tym, jak pielęgnować poczucie własnej wartości, A. Rovira, F. Miralles, Wydawnictwo Czarna Owca, rok wydania 2020

To dobra książka dla początkujących psychologów, którzy chcą zacząć wykorzystywać w swojej pracy bajkoterapię.

A Wy, z jakich pozycji najczęściej korzystacie w codziennej pracy?:)